Overstappen naar een online boekhoudprogramma; hoe werkt dit?

Voor elke ondernemer biedt een online boekhoudprogramma uitkomst. Het programma neemt veel werk uit handen, biedt de gewenste inzichten en voorkomt het maken van fouten. 

Uiteraard is het goed mogelijk dat je over je huidige programma niet meer te spreken bent. Wat je in zo’n geval kunt doen? Je kunt het gewoon laten zitten of je maakt de overstap naar een ander online boekhoudprogramma. Dat laatste is aan te raden. Dankzij online boekhouden bij Moneybird vind je mogelijk het plezier in ondernemen/boekhouden weer terug!

Maar, hoe werkt het overstappen naar een online boekhoudprogramma? Vrij eenvoudig. Je hoeft alleen maar onderstaande stappen te doorlopen.

Stap 1: ga op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma

Eerst moet je op zoek gaan naar een geschikt boekhoudprogramma. Dit programma moet op je wensen, je administratie en je budget aansluiten. Ook is het verstandig om even naar alle functionaliteiten per boekhoudprogramma te kijken. Zo kun je bij sommige programma’s gebruik maken van een urenregistratie functie. Erg handig voor veel ondernemers.

Verder zou je online even reviews moeten checken. Kom je veel negatieve recensies tegen? Dan is het verstandig om naar een ander online boekhoudprogramma op zoek te gaan.

Stap 2: sluit een abonnement af

Heb je het perfecte online boekhoudprogramma gevonden? Sluit bij deze aanbieder dan direct een abonnement af. Dat is overigens wel iets waar je nog even goed naar moet kijken. Bij de meeste boekhoudprogramma’s kun je namelijk uit meerdere abonnementen kiezen.

Stap 3: zeg je huidige abonnement op

Als je stap 2 afgerond hebt, kun je je huidige abonnement opzeggen. Bij je huidige boekhoudprogramma aanbieder is hier vast een knop voor te vinden in je account. Zo niet, dan zou je even (telefonisch) contact met de klantenservice moeten nemen.

Stap 4: zet je boekhouding over

Het is in principe mogelijk om je boekhouding over te zetten naar je nieuwe boekhoudprogramma. Je kunt je volledige boekhouding overzetten, maar je kunt ook met alleen een beginbalans starten.

Wil je daadwerkelijk je gehele boekhouding overzetten? Neem dan even contact op met het supportteam van je nieuwe online boekhoudprogramma. Dit team wil je hier ongetwijfeld een handje bij helpen. Dit maakt het eenvoudiger en je verkleint hier ook de foutenmarge aanzienlijk mee.

Stap 5: creëer de gewenste workflow

Is je boekhouding volledig overgezet? Dan kun je in principe starten met online boekhouden. Uiteraard moet je wel de nodige gegevens invullen of aanvullen. Hierbij is het advies om ook direct je bankrekening aan je nieuwe boekhoudprogramma te koppelen. Elke transactie wordt hierdoor automatisch overgezet.

Vervolgens kun je de gewenste workflow creëren. Maak bijvoorbeeld sjablonen voor je offertes en facturen, stel automatische processen in en laat automatisch rapportages opstellen. Door zo veel mogelijk te automatiseren, heb je zo min mogelijk omkijken naar je boekhouding. Dit levert je een aanzienlijke tijdsbesparing op; deze tijd kun je beter in je bedrijf zelf investeren.

Is het moeilijk om over te stappen? Nee, allerminst. Wel kan het raadzaam zijn om even het supportteam van je nieuwe boekhoudprogramma in te schakelen.

Plaats een reactie