Het grote jaarlijkse overstapavontuur: wie wint en wie verliest?

Het zorgverzekering overstapseizoen: cijfers en trends

Het afgelopen overstapseizoen heeft een recordaantal Nederlanders doen besluiten hun zorgverzekering te wijzigen. Maar liefst 1,2 miljoen mensen waagden de sprong, waarbij de focus lag op het vinden van de laagste premie. In deze zorgverzekeringsroulette bleek FBTO als grote winnaar uit de bus te komen, terwijl ASR, CZ en VGZ wat minder populair waren.

Overstapcijfers en recordjacht

Dit jaar stapte ruim 7,4 procent van alle verzekerden over, een iets lager percentage dan het record van vorig jaar (2022), maar nog steeds het op één na hoogste aantal sinds 2006. De laagste premie blijft de drijvende kracht achter de keuzes van consumenten. Zeker in deze economische slechte tijden is de maandelijkse euro een belangrijke. En nog steeds geldt dat de maandelijkse zorgverzekeringpremie voor heel veel mensen een flinke hap uit hun maandbudget eet.

FBTO: de onbetwiste winnaar in 2023

FBTO, een merk van Achmea, heeft duidelijk de een grote stap gemaakt tijdens dit overstapseizoen. Bijna een derde van de zorgoverstappers koos voor deze verzekeraar, vooral vanwege de verleidelijke basispremie van “slechts” €131,95 per maand. Andere zorgverzekeraars kijken met enige verbazing naar de populariteit van de goedkoopste optie en betwijfelen of consumenten zich niet te veel op prijs zouden moeten richten.

Achmea-merken: mixed results

Terwijl FBTO triomfeerde, zag het grootste merk van Achmea, Zilveren Kruis, een lichte daling in het aantal klanten tot 3,4 miljoen. Daarentegen behaalden ook De Friesland en Interpolis enig succes, zij het met minder beweging.

Menzis en ONVZ: groeiende krachten

Menzis, de vierde grootste zorgverzekeraar van Nederland, en ONVZ wonnen beide klanten. ONVZ benadrukt trots hun trouwe klantenbestand als reden voor hun bescheiden groei.

ASR, CZ en VGZ: de verliezers

Minder gunstig was het voor ASR, CZ en VGZ, die allen klanten zagen vertrekken. ASR, met een schommelend klantenbestand, verloor meer dan 100.000 klanten, wellicht door de hoge premie van hun basisverzekering met maximale vrije zorgkeuze. CZ en VGZ, beide met ruim vier miljoen verzekerden, zagen respectievelijk ruim 100.000 en 120.000 klanten vertrekken. Ze benadrukken echter dat ze tevreden zijn met de resultaten.

Of het nu een sprint was naar de goedkoopste premie of een zoektocht naar maximale keuzevrijheid, het overstapseizoen van 2023 hield Nederlanders op het puntje van hun stoel. Laat ons vooral ook weten op welke verzekeraar jouw keuze is gevallen!

Plaats een reactie