Hoe werkt het opzeggen en overstappen van internet precies?
Ben je ontevreden over jouw huidige internetprovider? Bijvoorbeeld omdat je het internet traag vind, of omdat je ergens anders een beter aanbieding gevonden hebt? Jouw huidige internet abonnement kan je tegenwoordig heel eenvoudig opzeggen en dan direct overstappen naar een snellere of goedkopere provider. Dit gaat vandaag de dag sneller dan ooit en vaak helemaal online. Hoe dat precies werkt lees je in deze blog.
Wanneer mag ik overstappen?
In Nederland is het zo geregeld dat je op elk moment jouw internetabonnement mag opzeggen zodra de contractperiode is verstreken. De meeste contracten hebben een looptijd van 1 jaar, heel soms is dit 2 jaar. Dus zodra de contractperiode is afgelopen ben je vrij om een andere provider te kiezen. Hierbij moet je wel een opzegtermijn van 1 maand in acht houden. Dus stel je zegt jouw contract op 4 april op, dan wordt deze op 2 mei beëindigd. Zo zit ja vaak nog maximaal 1 maand vast aan je oude abonnement. Dit was in het verleden wel anders met de stilzwijgende verlengingen die soms wel 2 jaar in beslag namen. Het is dus voor consumenten makkelijker geworden om over te stappen naar een andere leveranciers. Er is dus ook meer marktwerking, waardoor er vaak aantrekkelijke overstap kortingen te behalen zijn.
Het gemak van de overstapservice
De laatste jaren is het overstappen van de ene naar de andere provider een stuk eenvoudiger geworden. Dat komt omdat alle grote providers in Nederland nauw met elkaar samenwerken. Op die manier kan elke overstap heel snel en zonder problemen geregeld worden. Hoe werkt dit precies?
- De providers nemen bij het overstappen het administratieve werk uit handen
- Jouw nieuwe provider regelt voor jou het opzeggen van het oude contract
- Er geldt nog wel een opzegtermijn van 1 maand. Het duurt dus wel minimaal 1 maand voordat jouw nieuwe abonnement ingaat
- Dankzij de overstapservice zit je geen dag zonder internet. De providers zorgen dat dit naadloos in elkaar overloopt
- De volgende providers nemen deel aan de overstapservice: Online.nl, Ziggo, XS4All, Tele2, KPN, NLEx, DELTA, T-Mobile
Wanneer moet ik toch zelf opzeggen?
In sommige gevallen is het niet handig of niet mogelijk om gebruik te maken van de overstapservice. Hiervoor zijn een aantal mogelijke oorzaken. Bijvoorbeeld als de overstapservice niet wordt aangeboden door jouw provider, of als je gaat verhuizen. Ook kan het zijn dat je graag 2 aansluitingen wilt.
Hoe gaat het overstappen in de meeste gevallen?
De meeste Nederlanders zijn klant bij 1 van de grote providers, en stappen over omdat ze willen besparen. In dat geval is het eigenlijk heel eenvoudig. Hieronder leggen we nog een keer stap-voor-stap uit hoe het precies werkt. Bekijk voor meer informatie ook Internethunter.nl voor meer informatie rondom overstappen van internetprovider.