BTW terugvragen: hoe werkt het?
Heb je als btw-plichtige ondernemer btw betaald over producten of diensten van anderen? Dan mag je in de meeste gevallen de btw terugvragen van de Belastingdienst als je deze aankopen hebt gedaan namens en voor je bedrijf. Maar hoe werkt dat precies? Dat lees je hier.
Wat is BTW?
BTW staat voor Belasting Toegevoegde Waarde. Dit is een bepaald type belasting die ondernemers moeten betalen. Aan het eind van een periode moet een ondernemer btw-aangifte doen.
Wat is btw-aangifte
Via de btw-aangifte betaal je over de omzet belasting. Daarom wordt dit ook wel omzetbelasting genoemd. De btw is een indirecte belasting die wordt geheven op de verkoop van een product of dienst. Als btw-plichtige onderneming vraag je de btw terug van de Belastingdienst. Je inkopen worden dus niet duurder. Voor btw-plichtige klanten is je dienst ook niet duurder. Zij vragen op hun beurt ook de btw terug. Het afdragen of terugvragen van btw gebeurt in de btw-aangifte.
Wat zijn de voorwaarden?
Het is goed om te weten dat je alleen op zakelijke kosten btw terug mag vragen. Een fiets die je voor privégebruik hebt gekocht vallen hier dus buiten. Uiteraard zijn er nog veel meer voorwaarden waar je aan moet voldoen. Denk bijvoorbeeld aan een goede factuur, maar wat is nou een goede factuur? Je moet van de leverancier waarvan je de producten of diensten hebt gekocht een factuur hebben ontvangen die aan de eisen van de Belastingdienst voldoet. Zonder een goede factuur mag je eigenlijk geen btw aftrekken, zelfs als het duidelijk is dat het om zakelijke kosten gaat. Daarom is het heel erg belangrijk dat je goed elke factuur nakijkt.
Overzichtelijke administratie
Het terugvragen van btw begint allemaal bij een overzichtelijke administratie. Het aantal facturen, offertes en bonnen neemt snel toe bij een bedrijf. Daarom is het belangrijk om een overzichtelijke administratie te hebben. Wanneer het administratie niet overzichtelijk is, is het moeilijk om btw terug te vragen.
Voer al je inkomende facturen in
Het kan voorkomen dat je geen koppeling hebt met je zakelijke rekening. Wij raden je dan aan om een document te maken met al je bonnen en facturen. Voeg alle zakelijke kosten toe. Denk bijvoorbeeld aan de facturen van leveranciers of andere zakelijke kosten.
Voer al je uitgaande facturen in
Naast het invoeren van inkomende facturen is het ook belangrijk om alle verstuurde facturen ergens op te slaan. Hierdoor creëer je een overzicht. Weet je niet hoeveel de BTW precies is? Bereken hier je BTW.