Overstappen van mobiele provider: 5 dingen die je moet weten

Omdat er tal van providers actief zijn in Nederland zijn er tal van redenen om te switchen van mobiele provider. Een betere dekking in het gebied waar je woont of werkt, meer GB’s voor hetzelfde geld of een overstap naar een zakelijk contract: er zijn meer dan genoeg redenen te bedenken waarom overstappen de logische keuze is. Maar waar moet je aan denken als je overstapt van mobiele provider? We leggen het aan je uit.

1. Het is eenvoudig

Terwijl je zou kunnen denken dat een overstap gepaard gaat met stapels aan papierwerk, is het tegenwoordig een gestroomlijnd proces geworden. Vanuit de kant van klant is er eigenlijk vrij weinig voor nodig, omdat de providers het onderling regelen. Je zegt het contract bij de huidige provider op en sluit een abonnement af bij de nieuwe provider. Het enige wat je zelf dient te controleren is de einddatum van je huidige contract en of je op dit moment al kosteloos kunt opzeggen.

2. Het kan gratis, maar niet altijd

In het geval van een abonnement – wat voor de meeste mensen van toepassing is – kun je niet zomaar opzeggen. Dat kan pas nadat de vaste looptijd van het abonnement voorbij. Pas dan kun je het abonnement opzeggen wanneer je dat wilt – met een opzegtermijn van maximaal één maand.  Er worden dan geen extra kosten in rekening gebracht. Gedurende de looptijd is het wel mogelijk om over te stappen, maar vaak niet zonder een boete.

3. Overstappen na einddatum

Hoewel overstappen altijd mogelijk is, kiezen de meeste mensen ervoor om pas na de einddatum over te stappen. Het gehele proces kan echter al wel eerder beginnen, omdat het vier maanden voor de einddatum van het contract al mogelijk is om over te stappen naar een andere provider.

Bijvoorbeeld: als je vandaag een actie van een Tele2 Unlimited databundel tegenkomt maar je contract pas over drie maand afloopt, dan hoef je niet te wachten tot het contract daadwerkelijk ten einde loopt. Het is dan mogelijk om op het aanbod in te gaan – het contract gaat dan pas in na de vervaldatum van je huidige contract.

4. Eigen telefoonnummer behouden

Wil je je huidige nummer behouden? Ook dat is mogelijk als je overstapt naar een andere provider. Nummerbehoud kun je aanvragen bij de nieuwe provider. Tijdens het afsluiten van het abonnement vraagt de nieuwe provider of je je telefoonnummer wilt behouden. En daarbij word je gevraagd om een aantal gegevens door te geven die de provider nodig heeft om je nummer over te nemen:

  • Je telefoonnummer
  • Je huidige provider
  • Je klantnummer
  • De einddatum van je contract

Wanneer je deze gegevens deelt met de nieuwe provider, regelen de providers onderling hoe het verder wordt afgehandeld. Samen komen ze tot een overeenkomst wanneer het nummer wordt overgezet. Als nummerbehoud wordt goedgekeurd, wordt ook automatisch het abonnement bij de huidige provider stopgezet. Dat vindt plaats op de datum waarop het nummer overgaat naar de nieuwe provider.

5. Problemen met opzeggen

Lukt het niet om je contract (vroegtijdig) op te zeggen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de provider. ConsuWijzer van de ACM raadt aan om in deze brief een oplossing vóór een vaste datum te eisen – weliswaar rekening houden met een redelijke termijn. Werkt de provider nog niet mee? Waarschuw de provider dan over de stappen die gaat zetten als er geen oplossing wordt geboden. Lukt het dan nog steeds niet om een compromis te bereiken? Meldt het probleem dan bij ACM ConsuWijzer.

Plaats een reactie